Vi vill ha bilder och din berättelse
Kontakta oss! E-post:
info@vmomusik.se

Klick

Hem

VÄRNAMO MUSIK

Den femte juni 1977 ordnades den första musikfestivalen i Värnamo. Braksuccé med 1400 besökare och resten är historia...

Det är den historien vi berättar här med bilder, ljud och minnen från några intensiva år i skarven mellan 70-och 80-talet. Vår förhoppning är att du som var med på våra arrangemang vill vara med och bidra med egna minnen och bilder.

Samtliga artiklar är klickbara så ni får dem i läsbart skick!

Festivalen 1979

Banden 1979

Rockamöllan

Rockamöllan bildades av Adel Kjellström och Peter O Ekberg för att "promota" Peter soloalbum insp. i USA (1977).
Efter den turnén splittrades första versionen av bandet. Adel Kjellström övertog namnet och tillsammans med Ronny Carlsson startade upp version 2 av Rockamöllan.
Det var också denna sammansättning (Ronny Carlsson, Ronny Jönsson, Annete Svensson, Lennart Ekström, Britt Inger Grinde,
Hans Åke Bergqvist och Adel Kjellström) som spelade in första skivan "Var skall du ta vägen". Producent var Peps Person.

Bandet ombildades sedan några gånger och gav ut ytterligare en LP skiva "Tron om varandra".

Rockamöllan existerade mellan 1977-80.

Från lastfm.se

Länk:

Första konserten hos oss var Festivalen 1978.
Den beryktade festivalen då en svagsint polis försökte stoppa den pågående konserten med motiveringen att klockan var över 23.00 och vårt tillstånd räckte bara till 23.00.
Folk hade ringt och klagat över det höga ljudet, som hördes ända ut till Hjälshammar norr om Tånnö. Dag Vag återkom till oss och hade en bejublad spelning i Folkets Hus.

DAG VAG
Bandet bildades hösten 1977 under namnet Dag Vag & Svagsinta. Musikstilen var då punk vilket man kunde märka på deras två första låtar Dimma och När vården slår till. Bandet med Stig Vig i spetsen kortade senare ner namnet till enbart Dag Vag och musikstilen var nu en blandning av olika musikstilar. Själva brukade medlemmarna kategorisera sin musik som ”Transkontinental Rockreggae”.

Deras första singel under namnet Dag Vag innehöll gruppens första hit, en reggaecover på Anita Lindbloms låt Sånt är livet. Därefter följde ett flertal album av olika karaktär på skivbolaget Silence, ofta med världsmusik på några av spåren. En inspelning som blev populär i vidare kretsar var en cover på Thore Skogman och Lill-Babs duett Pop opp i topp från 1965.

Dag Vag framträdde tillsammans med Gyllene Tider i SVT:s Måndagsbörsen 1981. De båda banden avslutade tv-programmet med Popitop, när Thore Skogman dök upp som en överraskning och sjöng med i den sista versen.

1983 splittrades Dag Vag, och Stig Vig och Zilverzurfarn startade då bandet Ojj! 600 med gitarristen Anders Åborg från Aston Reymers Rivaler och trummisen Per Erik Gunnarsson Steneroth.
Dag Vag återuppstod igen i slutet av decenniet med låten Du Får Aldrig Nog. År 1999 kom nästa återuppståndelse och den nuvarande kickades igång 2004.

Under sin karriär har Dag Vag sålt över 300 000 album, vunnit en Rockbjörn, fått några guldskivor, dansat nakna på taken, figurerat i Ebba Grön-filmen Ebba the Movie och blivit Sveriges mest kända rockreggaeband.

20/8 2008 gavs deras fem första album ut som digipak med bonusspår. 2011 släppte Dag Vag sin första EP: epette. Då bestod bandet av Stig Vig på sång och bas; Tage Z Dirty på trummor och sång; Zilverzurfarn på gitarr och sång samt Teka Pukk på gitarr och sång.
Dag Vag fortsatte att spela ute in i det sista.
Frontmannen Stig Vig, eller Per Odeltorp som han egentligen hette, hittades den 23 januari 2012 död i sin bostad.

Källa: Wikipedia
Länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dag_Vag