Vi vill ha bilder och din berättelse
Kontakta oss! E-post:
info@vmomusik.se

Klick

Hem

VÄRNAMO MUSIK

Den femte juni 1977 ordnades den första musikfestivalen i Värnamo. Braksuccé med 1400 besökare och resten är historia...

Det är den historien vi berättar här med bilder, ljud och minnen från några intensiva år i skarven mellan 70-och 80-talet. Vår förhoppning är att du som var med på våra arrangemang vill vara med och bidra med egna minnen och bilder.

Samtliga artiklar är klickbara så ni får dem i läsbart skick!

Festivalen 1980

KSMB

KSMB var ett svenskt punkband som existerade 1977–1982. Bandet har ofta betraktats som den näst (efter Ebba Grön) största och mest inflytelserika svenska gruppen inom genren.

I Skärholmen, Stockholm bildades 1977 fjortonmannabandet Skärholmens Gymnasiums Punkensemble, med en sättning som inkluderade gitarr, bas, trummor, såg, skedar, kastanjetter, och enligt uppgift en person som "spelade allan", vartill även kom fyra sångare. Bland annat Johan Johansson (senare Strindbergs och John Lenin) och sångaren Michael Alonzo (senare Stockholms Negrer och Alonzo och Fas 3) ingick i bandet. Ensemblens repertoar bestod av några Sex Pistols- och The Clash-låtar med svenska texter.

Våren 1978 började bandet få riktiga spelningar och bytte med det namn till KSMB, som nu innehöll en betydligt mindre uppsättning musiker. KSMB står för Kurt-Sunes med Berit, ett namn taget från en sketch i radioprogrammet Hemma hos, dock något feltolkad då sketchen egentligen nämnde "Stig-Sunes med Berit". I mitten av 1978 hade bandet växt, mycket på grund av deras klotter – i var och varannan tunnelbanevagn, station, hiss och husvägg i Stockholm kunde man läsa "KSMB=VRÅLROCK".

Bandet fick med tiden kontakt med skivbolaget MNW och kom att bli en av Sverige mest populära punkgrupper. Bandet turnerade flitigt fram till de våren 1982 då det lades ner.

1993 återförenades några av de många medlemmarna för skivan En gång till. I denna uppsättning saknades dock, anmärkningsvärt nog, Johan Johansson, som skrivit de flesta av bandets låtar.

Under hösten 2013 hade filmen Vi är bäst! av Lukas Moodysson premiär. I filmen ingår två KSMB-sånger komponerade av Johan Johansson.

(från Wikipedia)

Länk: